Asiakkuuksista ja kumppanuuksista voimaa ammattikorkeakoulun toimintaan
Jouni Ahonen 6.3.2017

Haaga-Helian asiakkaita ovat yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toimijat, jotka ostavat ja/tai käyttävät Haaga-Helian kaupallisia palveluita Suomessa ja kansainvälisesti. Vastaavasti kumppaneita ovat samat tahot, joiden kanssa tehdään aktiivista ja tavoitteellista yhteistyötä lisäarvon tuottamiseksi. Lisäarvoa tuotetaan toimijoiden lisäksi Haaga-Helian korkeakouluyhteisölle, jonka muodostavat opiskelijat ja henkilöstö. Miten sinä olet hyödyntänyt tätä voimaa toiminnassasi? Jaa kokemuksesi, kerro lisäarvosta muille.

Haaga-Helian strategisen tiekartan mukaisesti aloitimme viime vuonna asiakkuuksien ja kumppanuuksien johtamis- ja toimintamallin rakentamisen. Tavoitteena oli tehostaa laaja-alaista yritysyhteistyötä ja lisätä liiketoimintaa tekemällä asiakkuudet ja kumppanuudet näkyviksi. Tämä painopisteeksi valittu kehitystyö toteutettiin osallistamalla tulosvastuulliset yksiköt tarkastelemaan asioita uudella tavalla asiakas- ja kumppaninäkökulmista. Kiitos kaikille tähän työhön jo osallistuneille.

Hienona osoituksena pitkäjänteisestä työstä Haaga-Helian kaupallinen toiminta ylsi uuteen liikevaihtoennätykseen vuonna 2016, hieman yli 3 miljoonaan euroon. Suurin osa asiakkuuksista oli pieniä liikevaihdolla mitattuna; toisaalta noin 5 % asiakkaista toi miltei 70 % liikevaihdosta. Kaupallisesti olisi siis järkevää keskittyä juuri tuohon 5 %:iin. Toiminnallisesti olemme kuitenkin lähteneet tarkastelemaan laajempaa toimijajoukkoa uskoen, että hyvä kumppani on todennäköinen asiakas tulevaisuudessa. Ilmianna siis meille toimiva kumppanuussuhde ja auta Haaga-Helia löytämään nuo asiakkaat.

Kevään 2017 aikana tavoitteena on tuottaa jokaiselle yksikölle oma lista potentiaalisista asiakkaista ja kumppaneista, jotta osaamme tarjota palveluita näille toimijoille. Nämä listat pohjautuvat nykyarvoon eli laaja-alaiseen hyötyyn korkeakouluyhteisölle ja potentiaaliarvoon eli arvioituun todennäköisyyteen käyttää palveluitamme tulevaisuudessa. Sinulla on tärkeä rooli tässä työssä. Herkällä korvalla kuulet, kokemuksestasi tiedät, onko potentiaalia olemassa. Ole siis mukana ja ammenna voimaa toimintaasi niin asiakkuuksista kuin kumppanuuksista.

Kirjoittaja on Haaga-Helian vararehtori ja kaupallinen johtaja Jouni Ahonen.

Jouni Ahonen,
johtaja, vararehtori
Haaga-Helian kaupalliset palvelu

Jouni Ahonen

Jouni Ahonen, johtaja, vararehtori Haaga-Helian kaupalliset palvelu

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *