Matka asiakkaan tunnekokemukseen voi alkaa!
Haaga-Helia Julkaisutoiminta 1.11.2018

Istumme uudessa myynnin huippulaboratoriossa. Pöydällä tietokoneen vieressä on sormien ympärille laitettavia antureita ja tietokoneen ruudulla näkyy kuva kasvoista, joiden päälle ohjelmisto asettaa kehikon mittauspisteineen. Näytölle piirtyy liikkuvia graafeja. Olemme Haaga-Helian SalesLabissa, jonka teknologia paljastaa asiakaskokemuksesta seikkoja, joita ennen pystyttiin vain aavistelmaan.

Olemme huikeiden uusien mahdollisuuksien äärellä. Tekoäly kehittyy koko ajan, ja käyttämiämme sovelluksia tullaan muutamien vuosien sisällä käyttämään yleisesti esimerkiksi laitteisiin, koneisiin tai robotteihin integroituna. Nyt me pystymme laboratoriossamme testaamaan ja kehittämään erilaisia digitaalisia ja kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia.

Joku tiedusteli minulta, miten laboratorio-olosuhteissa tehty kokeilu hyödyntää todellista yrityselämää. Ratkaisevasti, uskallan väittää. Kokeilujen ja testien ytimessä on todellisuutta simuloiva tilanne, oli sitten kyse ihmisten kohtaamisesta tai digitaalisten kanavien käytöstä. Eli luomme mahdollisimman aidon kaltaisen asetelman, jossa voimme turvallisesti ja ilman todellista epäonnistumisen riskiä harjoitella ja kehittää taitoja ja palveluita.

Opimme koko ajan enemmän siitä, mihin kaikkeen Labejä voi hyödyntää ja ennen kaikkea siitä, mikä tuo yrityksille eniten lisäarvoa. Onko se kasvokkain tapahtuvan myyntikeskustelun vuorovaikutuksen kehittäminen, puheiden ennakkotestaaminen, erilaisten digitaalisten kosketuspisteiden käytettävyyden ja niiden aiheuttamien tunnereaktioiden mittaaminen vai jotain ihan muuta? Kaikista edellä mainituista olemme lähtemässä liikkeelle yrityskumppaniemme kanssa, mutta laboratoriot taipuvat vielä paljon muuhunkin.

Haaga-Helian SalesLabin ja eComLabin avajaisia vietettiin viikko sitten. Avajaisissa oli alkuun hyvällä tavalla jännittynyt tunnelma, sillä vieraat olivat saaneet vihiä laitteistosta, jolla pystytään lukemaan tunnetiloja. Jos vieraiden ilmeitä oltaisiin analysoitu, uskon, että sieltä olisi löytynyt niin hämmästystä, iloa kuin voimakasta sitoutuneisuuttakin. Kaikenkaikkiaan illassa oli positiivinen valenssi eli yleisvire.

Labien perustaminen on vaatinut paljon työtä ja mittavia investointeja. Myynnin johtavana korkeakouluna halusimme luoda edelläkävijäympäristön myynnin tutkimukseen, koulutukseen ja kehittämiseen. Mukana Labiemme luomisessa on ollut iso joukko myynnin ja verkkokaupan asiantuntijoitamme, ja taloudellinen investointi on ollut mittava. Olemme syystä ylpeitä.

Ole yhteydessä, jos haluat keskustella lisää!


Heidi Kock, SalesLab Manager

heidi.kock@haaga-helia.fi

Puh. 040 488 7543

 

 

E-Signals tarjoaa sisältöjä Haaga-Helian osaamisalueilta kiinnostavasti ja vaikuttavasti. Onko mielessäsi juttuidea? Ota yhteyttä julkaisut@haaga-helia.fi.

Haaga-Helia Julkaisutoiminta

E-Signals tarjoaa sisältöjä Haaga-Helian osaamisalueilta kiinnostavasti ja vaikuttavasti. Onko mielessäsi juttuidea? Ota yhteyttä julkaisut@haaga-helia.fi.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *