Siirry sisältöön
Luonnosta hyvinvointia ruokamatkailuun
Julkaistu : 20.05.2019

Matkailussa keskiössä ovat elämykset ja oman itsensä toteuttaminen. Moni matkailija hakee rauhaa, itseensä keskittymistä ja huolehtimista lomaltaan. On siirrytty nähtävyyksien keräilystä ja useaan paikkaan sinkoilusta enemmän paikallisuuden aistimiseen syvemmällä tasolla – ”sense of place”.

Yksi mainio keino tutustua kohteeseen, elää niin kuin paikallinen, lisätä kokonaisvaltaista hyvinvointiaan, on ruokamatkailla – lähellä ja kaukana.  Ruokamatkalla voi olla hyvinkin omassa kotikaupungissaan, jos pääasiallinen motiivi siirtyä toiselle puolen kaupunkia on vierailla vaikka lähiluonnossa Vuosaaren Kahvila Kampelassa lohikeitolla. Samalla retkellä voi nauttia sunnuntaikävelystä Uutelan maastoissa merta ja kaupunkiluontoa aistien. Toisaalta voi palata 60-luvun tunnelmaan venekerhon kantisravintola Pyysaaressa Kaitalahdella ja rauhoittua istuen hiljaisuudessa tuulessa rantakalliolla.

Hyvinvointia – hitaasti ja vastuullisesti

Vähemmän on enemmän ajattelu valtaa alaa, omasta hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtiminen sekä omien arvojen toteuttaminen ulottuvat lomillekin. Se tarkoittaa myös vastuullisen matkailun lisääntymistä. Ilmastoystävällinen matkailu yleistyy, tehdään enemmän hidasta matkailua, lähialuematkailua. Itse matkaaminen kohteeseen on jo osa matkaa itsessään. Matkailija haluaa eroon kiireen tunnusta, hektisyydestä ja huolista.

Hyvinvointimatkojen kysyntä lisääntyy edelleen. Syyt tähän ovat mm. lisääntynyt tietoisuus terveydestä, elämän ja työtahdin kiristyminen, väestön ikääntyminen, individualismi ja itseen keskittyminen, elämänlaadun parantaminen ja lisääntynyt kiinnostus henkiseen hyvinvointiin.

 

Pure pleasure – suomalainen puhdas ruoka tekee hyvää mielelle ja ruumiille

Visit Finland on laatinut hyvinvointimatkailun strategian. Sen missiona on, että Suomi on tunnettu hyvinvointimatkailukohteena mm. terveellisen ruoan kautta. Suomen ensimmäisessä ruokamatkailustrategiassa ruokamatkailutuote on maistuva ja ihmiselle kokonaisvaltaisesti hyvää tekevä osa matkailua: Pure pleasure – suomalainen puhdas ruoka tekee hyvää mielelle ja ruumiille on yksi ruokamatkailustrategian painopistealueista.

Suomalainen maaperä on maailman puhtain, samoin ilma ja vesi. Suomessa koettavat vahvat luontokokemukset saavat tukea puhtaasta ruoastamme. Revontuliruokailu, ruokailu merellä, järvellä, rannalla tai tunturin laella ovat kaikki suomalaisia ruokakokemuksia. Euroopan puhtaimmat raaka-aineet ja arktisen valoilmaston raaka-aineisiin tuomat aromit ja flavonoidit, luomu- ja lähiruoka sekä korkealaatuinen elintarviketeollisuus, tuottavat terveellistä ruokaa myös erityisruokavalioiden tarpeeseen.

Hyvinvointiin liittyviä tuotteita on listattu Visit Finlandin MyStay-palveluun ”wellbeing”-teeman alle. Mikset kokeilisi loppukesän kotimaan matkallasi vaikka Sipoonkorvessa tai Espoon Luukissa Sienijahtia tai Kuusamossa Saunatour- tuotetta villiruokineen. Lappi tuotteistaa itseään myös ympärivuotiseksi matkailukohteeksi. Ruokamatkailu ja hyvinvointimatkailu tarjoavat siihen hyvät mahdollisuudet.

Maailman puhtaimmasta ilmasta, vedestä ja maaperästä kannattaa huudella

Suomen luonnon antimet itse kerättynä ja valmistettuna antavat mahdollisuuksia ainutlaatuisiin, osallistaviin, mieltä ja ruumista ravitseviin elämyksiin. Suomalaisen ruoan terveysvaikutukset ovat siten jo valttikortti vastuullisessa matkailumarkkinoinnissa, sitä tulisi hyödyntää enemmän. Meillä voi syödä suoraan luonnosta villiä ruokaa, marjoja ja sieniä, villiyrttejä, kalastaakin voi rajoitetusti. Se on erikoisuus maailmanlaajuisesti, siksi jokamiehenoikeuksia on syytä avata matkailijalle. On lupa poimia, on lupa syödä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoima Ruokamatkailuhanke, Hungry for Finland, on laatinut ruokakolmion suomalaisista raaka-aineista ruokamatkailun tuotesuosituksiin, joita ollaan juuri uudistamassa.

Pitkään on puhuttu Välimeren ruokavaliosta. Sen rinnalle on noussut mielenkiinnon kohteena myös pohjoismainen Itämeren ruokavalio ja keittiö. Kansainvälisen kokkien ”maailmanmestaruuskisojen”, Paul Bocuse-kilpailun, kärkisijoille sijoittuivat vuonna 2019 Tanska, Ruotsi, Norja ja Suomi. Ruokamestareiden valtikka on Pohjoismaissa, se lisää kiinnostuvuutta myös ruokamatkailullisesti.

Terveyttä edistävään pohjoismaiseen ruokavalioon kuuluvat kala, rypsiöljy, täysjyvävilja, marjat ja juurekset sekä rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet. Suomalaisen ruoan keskeinen elementti on puhtaus, joka kumpuaa raaka-aineiden kasvuolosuhteista (ilma ja maaperä), lisäaineettomuudesta ja puhtaista mauista.

Hyvinvointimatkailu yhdistettynä ruokamatkailuun – luonnon ja sen antimien tuotteistamista

Luonto lisää hyvinvointia, samoin hiljaisuus. Suomesta löytyy valoa tai pimeyttä vuoden ajasta riippuen ja tilaa, suurissa kaupungeissammekin. Ruotsalaiset ovat hienosti rakentaneet omatoimituotteen luonnossa tapahtuvaan ruokamatkailuun: The Edible Country – 100 million acres of fine do-it yourself dining.  Ruotsalaiset huippukokit ovat tehneet reseptiikkaa, jota voi kukin toteuttaa luonnossa, tulilla. Lisäksi kampanjaan kuuluvat kauniiseen luontoon, pitkin Ruotsia sijoitetut pitkät pöydät, joita voi kuka tahansa varata varauspalvelusta.

Suomessa tarvitsemme lisää ruokamatkailuun reittejä, kiertomatka- ja yhdistelmätuotteita.  Matkailija ei tule ruokamatkalle Suomeen kokemaan vain yhtä kohdetta tai tuotetta, tarvitaan laajempaa tarjontaa. Ruokamatkailun hankekaudella 2018-2021 keskitytään erityisesti siihen, että saadaan aikaiseksi alueiden yhteistä ruokamatkailutarjontaa. Hyvinä, jo olemassa olevina esimerkkinä yrittäjien yhteistyöstä ovat erityisesti hyvinvointiin ja ruokaan keskittyvä Majatalosta majataloon retket tai usean jo ruokamatkailukohteena tunnetun yrityksen voimien yhdistäminen: Makumatkat Saimaalla.

Voi hyvin – Lähde kesällä lähelle kokemaan elämyksiä suomalaisesta hyvinvoinnista ja ruokamatkailusta!

Hyödynnettyjä lähteitä ja lisätietoa:

Carty, M. 2018. Personal Fulfillment is the new ultimate luxury. Skift Magazine, 8. Luettavissa: https://skift.com/2018/01/24/travel-megatrends-2018-personal-fulfillment-is-the-new-ulti-mate-luxury/. Luettu: 23.4.2019.

Haaga-Helia amk. Hungry for Finland. Luettavissa: www.hungryforfinland.fi. Luettu 23.4.2019.

Haaksluoto, S. 2019. Restonomiopiskelijoiden ruokamatkailun opetuksen kehittäminen ruokamatkailustrategian päivittämisen kautta. Hämeen ammattikorkeakoulu. Ammatillinen opettajankoulutus. Pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen -opintojakso. Julkaisematon aineisto.

Maata pitkin matkustavien Facebook-sivusto. Luettavissa: https://www.facebook.com/groups/867083580048037. Luettu. 23.4.2019.

Pahikainen, K-L. 2019. Finrelax-hyvinvointimatkailuyritysten ruoka- ja palvelutarjonnan kohtaaminen. Haaga-Helia amk. Opinnäytetyö. Julkaisematon aineisto.

Visit Finland. MyStay-palvelu. Plan Your Visit in Finland. Luettavissa: https://www.visitfinland.com/mystay/. Luettu 23.4.2019.

Visit Finland. Työkaluja vastuullisuuteen ja viestintään. Vastuullisen matkailuyrityksen käsikirja. Luettavissa: https://www.businessfinland.fi/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/tyokaluja_vastuullisuusviestintaan_a5-web.pdf. Luettu 23.4.2019.

Visit Finland. Vinkkejä vastuullisuusviestintään. Käsikirja matkailuyrittäjille markkinoinnin ja viestinnän tueksi. http://www.visitfinland.fi/wp-content/uploads/2018/07/kestavan_kehityksen_yritysopas_A4-v5_web.pdf?dl. Luettu 23.4.2019.

Voigt, C. & Pforr, C. 2013. Wellness Tourism: A Destination Perspective. Routledge. New York.

Wellness Tourism Association 2018. Wellness Tourism Association Re-leases Findings from First Wellness Travel Survey at its Meeting of Members in Quebec City. Luettavissa: https://www.wellnesstourismassociation.org/wellness-tourism-association-re-leases-findings-first-wellness-travel-survey/. Luettu 20.4.2019.

Visit Finland 2017. Slow Finland. Hyvinvointia Suomen luonnosta, Issue 1. Finrelax. Visit Finlandin julkaisuja.

Kuvat: Visit Finland mediapankki